Week 1 t/m 3

Week 1 t/m 3 gaat over 'horen'. Wat betekent horen voor de mens in zijn omgeving en tot andere mensen. Een goede luisterhouding is open, betrokken en kritisch. Daarnaast wordt er in gegaan op geluiden die je hoort en wat dat met je doet. 

 

Week 1: 4 t/m 8 januari.

Welke geluiden hoor je zoal om je heen? Er zijn fijne geluiden, maar ook geluiden die we niet graag horen. Herken je misschien ook de stem van iemand zonder dat je diegene ziet?

Een activiteit die je deze week kunt doen, is luisteren naar verschillende soorten muziek. Bijvoorbeeld Vivaldi's 'Winter'. Wat hoor je? Waar past het liedje bij? Welke gevoel krijg je hierbij?

 

Week 2: 11 t/m 15 januari. 

Deze week gaat het over de betekenis van wat je gehoord hebt. Moet je iets gaan doen als je dit geluid hoort? Of heeft er iemand hulp nodig? Het gaat om de relatie tussen wat je hoort en hoe je daarop reageert. 

'Luister naar de opdracht', is een activiteit die je deze week kunt uitvoeren. Geef de kinderen een opdracht, bijvoorbeeld staan, klappen, zitten, high five, enzovoorts. Je kunt ook opdrachten achter elkaar geven en de kinderen moeten ze onthouden en uitvoeren. Varieer in het tempo, hoe snel kun je gaan?


Week 14 t/m 16

In week 14 t/m week 16 staat 'volgen' centraal. Dit gaat over dat je letterlijk achter iemand aan kan lopen, maar ook dat je mensen kunt volgen in hun gedrag, uiterlijk, opvattingen en waarden. Het is van belang daar kritisch naar te kijken. 

 

Week 15: 14 t/m 17 april.

Het gaat deze week over letterlijk en figuurlijk volgen, maar wanneer doe je dat wel en wanneer doe je dat niet. Heb je misschien soms de keuze om iemand wel of niet te volgen of na te doen? Deze week staan we stil bij de vraag; wanneer volg je iemand en wanneer niet?

Een opdracht die deze week gedaan kan worden, is een tekenopdracht. Laat de kinderen een tekening maken van iemand die ze willen volgen of nadoen. Ze mogen ook zichzelf tekenen wanneer ze iemand volgen of nadoen. 

 

Week 15: 6 t/m 10 april. 

Het gaat nog steeds over volgen, maar deze week ligt de focus op iemand nadoen. Deze week staat het prentenboek 'Een kus voor Tibbe' centraal. Via de volgende link kunnen jullie het prentenboek digitaal bekijken en ook thuis voorlezen. 
https://issuu.com/kwintessens/docs/een_kus_voor_tibbe?fr=sYjkxMjc1MDM2Mw

Tibbe volgt zijn moeder, maar het lukt hem niet altijd achter haar aan te lopen. Hij doet haar wel precies na. Bespreek thuis wat Tibbe dan nadoet van zijn moeder. Welke goede dingen van iemand anders doen de kinderen na?

Liedsuggestie: De paasmorgen. https://www.youtube.com/watch?v=leG7PlsdwY4

 

Week 14: 30 maart t/m 3 april.

Deze week gaat het over letterlijk iemand volgen, bijvoorbeeld als je de weg niet weet. De vraag 'Wie volg je en waarom?' staat deze week centraal. Ga eens het gesprek over wie je wel eens nadoet en wie je volgt. 
Er zijn een paar leuke spelletje die je deze week kunt doen. 

  • Elkaar volgen. Volg elkaar over een klein parcours. Ook leuk om thuis te doen. Zet samen een parcours uit en loop met je broers, zussen, papa of mama over het parcours. Eventueel kun je dit ook met je ogen dicht doen. 
  • Spiegelen. Ga tegenover elkaar staan en doe elkaar beweging na. 
  • Spoorzoekertje. Teken met stoepkrijt een route. Volg de pijlen en leg zo de route af. 
  • Doe de wave. Stuur je een filmpje naar de juffen als het is gelukt?

Liedsuggestie: Hé kom mee. https://www.youtube.com/watch?v=FoNFpYcHECs

 

Week 13: 23 t/m 27 maart. 

Thema van deze week is 'De kracht van verbinding'. Verhaal van deze week is Jezus zegent de kinderen. Voer eens een gesprekje over met wie je een band hebt, je knuffel, gezin, klas, vriendjes, ....

Liedsuggestie voor deze week: Jezus is de goede herder. Vooral het filmpje vinden de kinderen erg leuk. https://www.youtube.com/watch?v=2lfrW-gUdag

Maak jouw eigen website met JouwWeb